Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2018

Εγνατία Οδός, το επόμενο "γερό χαρτί" των ιδιωτικοποιήσεων

Αποδέκτης υψηλού ενδιαφέροντος, από εγχώριους και ξένους ομίλους, για τη συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό με αντικείμενο την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού (και τριών κάθετων οδικών αξόνων της), έχει γίνει τις τελευταίες εβδομάδες το ΤΑΙΠΕΔ.

Η διαγωνιστική διαδικασία επισήμως εκκίνησε στα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου και στο διάστημα που μεσολάβησε εντάθηκαν οι επαφές με πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές, στους οποίους περιλαμβάνονται διαχειριστές οδικών αξόνων, κατασκευαστικοί όμιλοι, funds που επενδύουν σε υποδομές, καθώς και υψηλού προφίλ χρηματοοικονομικοί επενδυτές. Οι διεργασίες για την οριστικοποίηση των σχημάτων που θα διεκδικήσουν τον αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 888 χλμ. (658 χλμ. Και οι κάθετοι οδικοί άξονες), καθώς και των προκαταρκτικών συζητήσεων για την εξασφάλιση χρηματοδότησης, βρίσκονται σε εξέλιξη.
Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ η παράταση της προθεσμίας που έχει οριστεί (για την 26η Ιανουαρίου 2018) για την υποβολή αρχικού ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους αναδόχους. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η προθεσμία θα μετατεθεί για λίγες μόνο εβδομάδες, παρά τις πιέσεις που ασκούνται από συγκεκριμένες πλευρές για μεγαλύτερη παράταση. Σημειώνεται πως η διάρκεια παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου θα ανέλθει έως τα 35 έτη. Η ακριβής διάρκεια, ωστόσο, θα οριστεί έπειτα από διαπραγμάτευση με τους αναδόχους που θα περάσουν στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, θα πραγματοποιηθεί η τεχνική, νομική και χρηματοοικονομική διεργασία για την προετοιμασία της Β’ Φάσης του διαγωνισμού (Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών).
Στο ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Άρη Ξενόφο στη θέση του προέδρου του Ταμείου, αναγνωρίζουν πως η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό θα απαιτήσει σημαντική προσπάθεια και συντονισμό πολλών και διαφορετικών πλευρών. Επιπλέον, θα υλοποιηθεί εκ των πραγμάτων ένα από τα πλέον απαιτητικά due diligence, πέραν της συνήθους αξιολόγησης της οικονομικής κατάστασης της εταιρείας, και σε επίπεδο ελέγχου της κατάστασης συνολικά του αυτοκινητόδρομου, του οδοστρώματος, των λειτουργικών υποδομών κ.α. Μεγάλο πλεονέκτημα για την προσπάθεια να προσελκυστούν επενδυτές και να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό τίμημα από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι πως πρόκειται για έναν "έτοιμο” αυτοκινητόδρομο που μπορεί να απαιτεί άμεσα παρεμβάσεις σε επίπεδο συντήρησης και λειτουργίας, ωστόσο μπορεί άμεσα να αποδώσει στο παραχωρησιούχο, ενώ τα σχέδια ενίσχυσης των λιμένων Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές, ενώνοντας τα μεγάλα οικονομικά και βιομηχανικά κέντρα της Δύσης με αυτά της Ανατολής.
Στο τέλος του 2017 η Εγνατία Οδός είχε έσοδα από διόδια 60 εκατ.ευρώ (από 54 εκατ.ευρώ το 2015 και 50 εκατ.ευρώ το 2014), ενώ τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης διαμορφώθηκαν στα επίπεδα των 47 εκατ.ευρώ.
Το "αγκάθι" των διοδίων
Εκκρεμότητα παραμένει, φυσικά, το θέμα των διοδίων.ο Δημόσιο με το ΤΑΙΠΕΔ θα υποβάλουν έως τον Απρίλιο του 2018 στην αρμόδια DG MOVE (The Directorate-General for Mobility and Transport - Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ε.Ε. ) την νέα πολιτική τελών διοδίων που θα εφαρμοστεί στον αυτοκινητόδρομο, μετά την ολοκλήρωση της μελέτης τους από τους τεχνικούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως προβλέπεται από τα συμφωνηθέντα μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών, οι Υπουργοί Υποδομών-Μεταφορών και Οικονομικών θα εκδώσουν ΚΥΑ που θα καθορίζει τη νέα τιμολογιακή πολιτική των τελών, όπως αυτή έχει συμφωνηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Η νέα τιμολογιακή πολιτική θα εφαρμοστεί αμέσως μετά την έγκρισή της από τη GD MOVE . Έως ότου επικυρωθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμοστεί σε όλους τους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αυτής αξόνων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών - μέχρι να κατασκευαστούν όλοι οι σταθμοί διοδίων - θα εκδώσει μεταβατικής ισχύος υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των σταθμών διοδίων που θα λειτουργούν με την τρέχουσα τιμολογιακή πολιτική.
Από την πλευρά της η Εγνατία Οδός Α.Ε., μεταξύ άλλων, υποχρεούνται να υπογράψει τη σύμβαση για την κατασκευή του σταθμού διοδίων της Ασπροβάλτας με τον προτιμώμενο πλειοδότη και θα δώσει εντολή στον κατασκευαστή να αρχίσει την κατασκευή του άμεσα (Φεβρουάριος 2018) και θα διασφαλίσει την έναρξη λειτουργίας του - υπό κατασκευή - μετωπικού σταθμού διοδίων στη Θεσσαλονίκη (Ωραιόκαστρο). Η έναρξη λειτουργίας του θα ξεκινήσει αμέσως μετά την έκδοση της ΚΥΑ (που θα συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ) από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών.
Τέλος, το δ.σ του ΤΑΙΠΕΔ με την αρωγή συμβούλων θα επανεξετάσει τη δομή της εταιρικής διακυβέρνησης της Εγνατίας Α.Ε. και θα αξιολογήσει τη διοίκησή της ώστε να αντικαταστήσει τα εκτελεστικά και μη εκτελεστικά μέλη, εάν χρειάζεται, μέχρι τον Απρίλιο του 2018.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com